werkgever leert niet van burn-out medewerkers

 

19-06-2017  | Uit een onderzoek van het Zilveren Kruis blijkt dat veel leidinggevenden een burn-out van een medewerker zien als een probleem van de werknemer en niet als een alarmsignaal dat er iets aan de hand is in de organisatie. Maarliefst 56% van de 533 onderzochte werknemers die na een burn-out weer aan de slag waren gegaan gaf aan dat de leidinggevende geen zaken heeft aangepast om een terugval te voorkomen.

Arnold Bakker, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit, vindt dat er te vaak wordt gefocust op hoe iemand zelf met stress omgaat. Die moet dan bijvoorbeeld naar een cursus. "Terwijl er meestal ook echt iets aan de werkzaamheden en omstandigheden binnen de organisatie zelf moet veranderen om een nieuwe burn-out te voorkomen. Door bijvoorbeeld meer hulpbronnen te bieden zoals afwisseling in werkzaamheden of constructieve feedback. Of door mensen meer vrijheid te geven in de manier waarop ze hun werk invullen. De leidinggevende speelt dus een belangrijke rol in het omgaan met een burn-out.”

 

Slechts een derde van de mensen die een burn-out heeft gehad, is ervan overtuigd is dat hun werkgever er iets van heeft geleerd. Een even grote groep geeft aan dat er met de werkgever niet is gesproken over het risico van een terugval, terwijl dit risico wel op de loer ligt als er niets verandert. Bakker verklaart dat uit de afhankelijkheidspositie waarin werknemers verkeren. Dit blijkt ook uit de schroom die sommige mensen hebben om stress bespreekbaar te maken. Bijna 30 procent ervaart weinig tot geen ruimte om een terugval bespreekbaar te maken met de leidinggevende. Jammer, volgens Bakker: “Het is belangrijk dat medewerkers toch de stap zetten om het gesprek aan te gaan. Maar leidinggevenden kunnen hen hier zeker in helpen. Zij moeten het gesprek wel faciliteren.

Lees het volledige onderzoek van het Zilveren Kruis.

Bron: Zilveren Kruis

 

« Terug